melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Friday, October 14, 2011

Dah Setahun Kerja Rupanya...

Urghhh!..gatal tangan sangat nak menulis malam ni..walaupun agak "blurr" tapi tak dapat nak mengelakkan diri untuk menulis.

Malam ni aku nak menulis pasal pengalaman aku bila dah setahun lebih bekerja. semenjak keje ni barula aku dapat rasa betapa berbezanya hidup masa belajar dekat UiTM dulu. bila keje ni kena pandai bawak diri, kena blaja cara untuk "survive" dan kena pandai buat keputusan. hidup pun kena bergaul dengan macam - macam orang. kalau dulu kat universiti semuanya melayu, sekarang ni dah ade semua kaum. kalau tak pandai bergaul memang tak leh nak tahan lama.

Bila dah setahun kerja barula aku dapat lihat macam-macam perangai manusia ni sebenarnya. maklumlah keje pun customer services, dalam pejabat ade beratus umat manusia yang datang dari latar belakang yang berbeza. lagi ditambah plak dengan "nature" keje aku yang memerlukan ketahanan mental yang kuat. kadang-kadang dalam ofis rasa macam dok kat penjara or hospital mental..hehehe..selain dari tu, aku suka bab politik kerja yang banyak mengubah aku dari seorang "lone ranger" untuk mencari kawan - kawan. memang dasat politik kerja ni, aku ingat drama melayu tu menipu, tapi rupanya memang betul.

Sayangnya aku tak dapat nak share lebih-lebih pasal keje sebab ni tempat aku mencari rezeki. yang penting aku kena pandai bawak diri dan aku berharap aku dapat jadi "somebody" kat tempat keje tu supaya aku dapat mengubah ape yang dirasakan tak betul. aku memang sayangkan "company" aku dan mengharap ianya akan jadi yang terbaik satu hari nanti..

Cerita malam ni memang agak umum dan tak "best" langsung. saja je nak meluahkan perasaan geram untuk menulis..heheh..selamat malam kawan-kawan..=)

1 comment:

  1. bagus..saya sokong...awk akan jg 'somebody' 1 hari nnti..saya doakan yang terbek tok awk..truskan usaha k tok mengubah diri menjadi yg lebih bek...saya yakin awk bleh...awk de talent dlm diri awk tu..

    ReplyDelete