melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Monday, May 3, 2010

Berdarah Otak Aku!

Salam semua!..Akhirnya aku dapat peluang menulis sepuas ati, sebab aku dah berjaya keluar dari "beban" yang menimpa selama ni.

Ya!..beban..banyak beban yang datang secara langsung dan tidak langsung dalam hidup kita. Ini semua datang bila kita terlalu banyak berfikir pasal keadaan sekeliling. Semenjak aku memulakan eksplorasi ke alam Ijazah ni banyak benda dan manusia yang buat aku berfikir. Banyak orang kata kenapa nak banyak berfikir sangat?.Cuba go with the flow.Bagi orang yang berfikiran sempit, mereka ikut flow sebab mereka takut nak suarakan pendapat dan takut menghadapi kenyataan walaupun mereka sendiri terseksa dengan kenyataan itu.

Banyak benda perlu diubah, diperbetulkan dan dianalisa kembali. Banyak benda yang tak efisien, yang menyusahkan orang lain, yang menjadi penghalang serta merugikan. Sebagai seorang pelajar, aku rasa aku perlu fikirkan suatu perubahan untuk memajukan sistem yang ada sekarang..sistem, pemikiran dan norma manusia. Malangnya, ramai yang lebih suka lari dari masalah dan menjadi pak turut walaupun dengan cara yang terpaksa. Semua benda ini yang menyebabkan otak aku berdarah!..sudah letih memikirkan apa yang patut diubah, malangnya semua itu hanya retorik..retorik semata-mata..akhirnya menjadi perjuangan tanpa hala tuju.

Terima kasih kepada semua kerana banyak mengajar aku memahami diri sendiri. Aku sukakan suasana ni, suasana yang bebas untuk melontarkan pendapat, mengekspresikan idea dan menganalisa keadaan sekeliling tanpa sekatan. Kepada rakan - rakan diluar sana, jadilah diri anda sendiri dan dalam masa yang sama memperbaiki kelemahan yang ada..sekian..chow!..Salam.

No comments:

Post a Comment