melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Tuesday, June 1, 2010

MAVI MARMARA, CHEONAN DAN...SCOPO!

Post kali ni memang berkaitan dengan kapal. Sejak kebelakangan ni memang banyak kuar cerita negatif tentang kapal. Kapal kat sini tak melibatkan kapal terbang atau kapal mainan.

CERITA KAPAL 1 : MAVI MARMARA

Pertama sekali aku nak cerita pasal insiden di atas kapal milik Turki iaitu Mavi Marmara. Sebelum ni aku ada dengar cerita pasal bantuan ke Gaza dari pertubuhan pelbagai negara macam Turki, Greece, France dan negara-negara Arab. Aku takdela nak ambik port sangat sebab memang banyak bantuan ke Gaza sebelum ni yang dipaparkan. tapi apa yang mengejutkan aku bila kapal bernama Mavi Marmara ini diserang oleh komando Israel (IDF). Dorang (Israel) ni memang suka sangat cari pasal. Boleh plak dorang serang kapal ni sebab cakap sume dalam ni menceroboh dan boleh membahayakan nyawa??. Pastu yang paling sedih bila 16 orang meninggal dunia setelah ditembak oleh komando-komando ni.


Alasan diorang tembak sebab diorang kena serang dengan pisau dan kuali. Err..pisau?..kuali?. Aku tak tau plak sehebat-hebat komando dorang yang lengkap bersenjata ni takut dengan pisau?..or..kuali?. Sakit hati tengok video dorang ditembak sebab nak mempertahankan diri. Kalau tak silap aku ada ramai rakyat dari pelbagai negara macam Belanda, Britain, Indonesia, Malaysia serta lain-lain lagi. Rakyat Turki mencatatkan angka kematian tertinggi. Pihak kedutaan Israel suruh semua orang dia di kedutaan Turki keluar sebab takut diserang pihak tertentu. lepas tu PBB dengan EU macam biasala hanya mengecam je tindakan Israel. Apa nak buat?..Obama sendiri pun cakap sapa yang mengancam Israel mengancam Amerika juga...

Sumber : The Guardian

CERITA KAPAL 2 : CHEONAN

Cerita yang kedua ni plak melibatkan perbalahan 2 negara iaitu Korea Selatan dan Korea Utara (2 negara ni finalis World Cup) disebabkan tenggelamnya kapal perang Korea Selatan iaitu Cheonan (ROKS Cheonan). Kapal ni digunakan sebagai kapal ronda oleh tentera laut Korea Selatan dan khabarnya kapal ni tenggelam berdekatan laut kuning di kawasan Pulau Baengnyeong yang mana pulau tersebut juga dekat dengan Korea Utara. 8 krew kapal berjaya diselamatkan dan sehingga kini belum dapat dipastikan punca sebenar karamnya kapal tersebut.


Korea Selatan mendakwa yang kapal ni telah diserang oleh torpedo Korea Utara namun begitu telah dinafikan sekeras-kerasnya oleh pihak Korea Utara. Akibatnya, Korea Selatan telah mengadakan sekatan ekonomi dan bantuan makanan ke atas Korea Utara dan mereka juga mendesak China untuk sama-sama campur tangan dalam isu ni. Jepun, sekutu kuat Korea Selatan telah mengambil langkah menyokong tindakan Korea Selatan tetapi Amerika pula buat tak tahu sebab tengah sibuk dengan isu kapal yang satu lagi (Mavi Marmara) melibatkan negara pasangannya iaitu Israel.Aku dengar sekarang ni dekat kawasan sempadan Korea tengah main tembak-tembak sampai melibatkan kehilangan nyawa. Korea Selatan pula dah mula menjalani latihan askar sebagai persediaan awal. Aku tengok dalam rancangan KBS World artis Korea ni dok nyanyi hepi macam biasa je..hik..hik..hik.

Sumber : Now Public

CERITA KAPAL 3 : SCOPO

Kapal Scopo?. Namanya agak aneh dan fungsinya juga pelbagai. Kapal ni adalah hak milik sebuah negara yang terletak berdekatan Coleo Di Siam. Kapal ini diberikan kepada pihak berbaju putih di negara itu bagi tujuan yang dirahsiakan. Namun begitu yang menjadi masalahnya adalah kerana kapal tersebut tiada kelengkapan yang sepatutnya. Mungkin kapal ini dibeli untuk tujuan berlibur bagi pihak berwajib kerana harganya juga mencecah ribuan juta!. Sekarang ni aku tak pasti apa yang terjadi kat kapal ni. Mungkin terus tenggelam seperti tenggelamnya populariti pembelinya. Di bawah disertakan gambar kapal Scopo yang agak esklusif dan hampir sama bentuknya dengan kapal selam Scorpene buatan negara Perancis.


Sama tapi tak serupa : Scopo (atas) dan Scorpene keluaran France.

Sumber : Pelbagai

Sekian entry terbaru dari blog aku..chow!..Salam.






1 comment: