melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Saturday, June 5, 2010

Fakta Calon "Golden Foot Awards" 2010 (1)

Hari ini aku akan mendedahkan sikit fakta pemain bolasepak yang dicalonkan bersempena dengan "Golden Foot Awards" 2010 yang akan berlangsung nanti.

1. Francesco Totti (Attacking Midfielder, AS Roma)

Pemain dari Rome ini adalah antara attacking midfielder terhebat yang pernah disaksikan pada abad ini. Beliau telah menjadi kapten (Il Capitano) pasukan Roma semenjak berumur 22 tahun hingga sekarang (34 tahun). Totti hanya bermain untuk AS Roma dan Itali sepanjang karier yang bermula ketika berumur 16 tahun. Pencapaian tertingginya adalah memenangi Piala Dunia 2006 bersama Itali yang mana pada tahun berikutnya beliau telah mengumumkan persaraan di pentas antarabangsa untuk menumpukan perhatian pada AS Roma. Totti pernah menjadi penjaring terbanyak Serie A dan Eropah pada musim 2006/07 iaitu dengan 26 gol. Selain itu, Il Capitano juga adalah penjaring terbanyak sepanjang masa ketika ini untuk AS Roma walaupun posisinya adalah sebagai pembantu penyerang.

2. Clarence Seedorf (Attacking Midfielder, AC Milan)

Pemain veteran dari Belanda yang cukup digeruni di arena bolasepak Eropah dan antarabangsa kerana skil dan kemampuannya menjaringkan gol dari bahagian tengah. Seedorf memulakan kariernya bersama gergasi Belanda iaitu Ajax Amsterdam pada tahun 1992 yang ketika itu dibarisi dengan pemain muda berbakat seperti Marc Overmars dan Van Der Sar. Seedorf merupakan pemain termuda beraksi untuk kelab Ajax pada umur 16 tahun. Beliau memenangi kejuaraan Eropah kali pertama bersama Ajax di bawah bimbingan Louis Van Gaal dan seterusnya mengembangkan kariernya di Sampdoria. Selepas satu musim, beliau kemudiannya berpindah ke Real madrid di bawah bimbingan Fabio Capello dan kejuaraan Eropah kedua muncul bersama Real pada tahun 2000. Seedorf kembali ke Itali bersama kelab Inter Milan dan kemudiannya dijual ke AC Milan pada tahun 2002. Bersama Rossoneri beliau telah bermain dalam tiga perlawanan akhir Liga Juara-Juara Eropah (2003,2005,2007) dan memenangi dua piala tersebut pada tahun 2003 dan 2007. Beliau telah memenangi empat piala Liga Juara-Juara bersama tiga kelab berbeza iaitu Ajax, Real Madrid dan AC Milan.

3. Raul Gonzalez Blanco (Striker, Real Madrid)

Para Madridistas mungkin lupa bahawa ikon mereka Raul Gonzalez sebenarnya memulakan kariernya bersama kelab musuh setempat iaitu akademi remaja (Infantil) Atletico Madrid pada umur 13 tahun dan bapanya juga adalah peminat setia Rojiblancos. Setelah menganggap dirinya ditipu oleh presiden Atletico, Raul telah menerima tawaran untuk bermain bersama Real Madrid pada tahun 1995 dan memulakan aksi pertama ketika umurnya 17 tahun. Beliau merupakan pemain termuda beraksi bersama Real madrid. Namun begitu pada saat itu Real Madrid berada dalam zaman gelapnya di mana kejuaraan Eropah terakhir yang dikecap adalah pada tahun 1966 dan La Liga pula pada tahun 1990. Raul telah mengubah sejarah Real Madrid dalam sekelip mata dengan memberikan kejuaraan La Liga selepas 5 tahun menanti tetapi mereka perlu menunggu 3 tahun berikutnya untuk kembali menjadi juara Eropah iaitu pada tahun 1998. Ketika bersama Real Madrid, Raul telah berjaya memenangi 3 Liga Juara-Juara Eropah iaitu pada tahun 1998, 2000 dan 2002. Walaupun dikelilingi oleh pemain berstatus "Galacticos", Raul tetap menyerlah dengan menjadi penjaring terbanyak Liga Juara-Juara dengan 66 gol serta menjadi ikon Real Madrid setelah beraksi sebanyak 74o perlawanan untuk Los Merengues.

4. Carles Puyol (Defender, Barcelona)

Carles Puyol adalah pemain yang cukup versatil dari awal kariernya dari kecil sehingga sekarang. Dengan kepantasan dan kekuatan fizikalnya, beliau mampu mengemudi setiap posisi dengan baik terutamanya di bahagian pertahanan. Memulakan kariernya sebagai penjaga gol dan penyerang sebelum dipanggil menyertai Barcelona pada tahun 1995 bersama akademi remaja Barcelona. Debutnya bersama skuad utama Barcelona adalah pada tahun 1999 di bawah bimbingan Louis Van Gaal dalam aksi La Liga. Di awal kariernya, beliau banyak beraksi di posisi pertahan kanan, namun begitu setelah kehadiran Frank Rijkaard beliau menjadi nadi pertahanan tengah La Blaugrana dan Sepanyol sehingga sekarang. Pencapaian tertingginya adalah memenangi Kejohanan Eropah (EURO 2008) bersama skuad berbakat La Furia Roja. Beliau pernah memenangi 2 Liga Juara-Juara Eropah iaitu pada tahun 2006 dan 2009. Puyol adalah salah seorang pemain penting dan kapten skuad Barcelona pada musim 2008/09 di bawah bimbingan Pep Guardiola di mana Barcelona telah memenangi kesemua 6 piala yang ditawarkan pada musim tersebut iaitu satu rekod dalam sejarah bolasepak.

5. Ryan Giggs (Left Winger, Manchester United)

Lagenda dan salah satu ikon yang dibanggakan oleh the Red Devils pada abad ini. Giggs merupakan seorang yang setia bersama Manchester United di mana dia hanya menghabiskan kariernya bersama United dan Wales. Giggs merupakan pemain United yang paling banyak memenangi kejuaraan utama bersama kelab tersebut (3o piala). Untuk rekod juga, Giggs merupakan pemain yang paling banyak memenangi Liga Perdana Inggeris iaitu 9 kali semenjak di tukar ke format baru. Antara rekod lain ialah beliau menjadi pemain United yang paling banyak beraksi dalam pelbagai kejohanan bersama Red Devil mengatasi lagenda Bobby Charlton (830 perlawanan) serta menjadi salah seorang pemain yang mengecapi "treble" pada tahun 1999. Seorang genius di atas padang, Giggs adalah contoh terbaik bagi pemain muda di mana beliau sendiri pernah memenangi anugerah pemain muda tahunan sebanyak 2 kali berturut-turut (juga satu rekod). Malang bagi Giggs, karier antarabangsanya bersama Wales tidak dapat dibanggakan dan beliau membuat keputusan untuk bersara dari skuad Wales pada tahun 2007.

Sampai di sini sahaja dahulu sebahagian dari profil calon "Golden Foot Awards" 2010 di mana calon selebihnya akan dipaparkan dalam chapter 2 nanti. Sekian..chow!..salam.





No comments:

Post a Comment