melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Tuesday, June 1, 2010

Mengharapkan Ahli Politik yang Baik Hati

Semenjak dua menjak aku jadi aktif nak menulis pasalnya dah sebulan aku tinggalkan blog ni. Kepada yang membaca, terima kasih. Sori ler sebab blog ni tak cerita pasal gosip artis, lucah, trend make up atau berpakaian serta diari hidup seharian (aku tau blog-blog mcm tu ramai peminat).

Apa yang aku tulis ni adalah berdasarkan pandangan aku terhadap sesuatu isu dan ingin dikongsi bersama rakan-rakan yang lain sebab setahu aku ramai budak-budak u sekarang yang dah berfikiran jauh dan terbuka. Kali ini aku nak bercakap pasal orang politik. Politik sekarang dah menjadi satu isu yang hangat di negara kita. Sejak akhir-akhir ni banyak isu berkaitan orang-orang politik dan pilihanraya. Satu perkara yang amat menarik adalah bilangan pilihanraya kecil yang makin bertambah disebabkan kematian dan sebagainya. (korang perasan tak hal ni?)

Aku kecewa bila tengok orang politik sekarang yang mana semangat nasionalisme diorang dah makin berkurang. Apa yang aku tengok orang sekarang ni berpolitik disebabkan nak duit, kuasa dan publisiti. Lagi satu aku tengok banyak sangat penipuan dalam politik sekarang. Dah takde halatuju selain untuk kepentingan sendiri dan orang-orang mereka. Diorang ni sedar ke sapa yang pilih diorang?

Diorang ni aktif bila ada pilihanraya, time tu habis duit pembayar cukai diorang guna,rasuah untuk menang pilihanraya, yang tanggung beban adalah rakyat sendiri. Bila dalam parlimen apa yang diorang bisingkan?..mencarut,bergaduh sama sendiri, isu-isu peribadi macam orang takde otak. Yang pegang portfolio kebanyakkannya takde kelulusan berkaitan dengan portfolio yang dipegang. Polisi dan dasar negara bertukar tiap kali tukar menteri sebab ada diorang kisah??. Money first rakyat later..ramai peniaga gulung tikar atas sebab polisi dan dasar yang tak relevan dan berubah-ubah. Duit dihabiskan untuk kroni, projek tak berfaedah dan pembelian yang tak perlu. Yang best bila dalam paper cerita kata berjiwa rakyat, dekat dengan rakyat. Kadang-kadang sakit hati bila ahli politik dok tayang kekayaan macam rumah, harta, kereta dan bini muda depan rakyat. Rakyat dapat apa?, ekonomi dapat apa?

Aku fikir dorang ni patut turun padang, kalau malas sangat hantar orang tengok apa jadi kat rakyat. Kata wakil rakyat tapi dalam parlimen dok bincang hal merapu-rapu. Aku cakap ni merujuk pada semua pihak yang berpolitik sebab sama je semuanya. Ahli Parlimen tempat aku pun tak penah nampak batang hidung kecuali tiba pilihanraya. Fitnah berapi-rapi padahal masing-masing ada kepentingan bersama. Bila semua ni nak berakhir?..tolongla rakyat yang betul-betul merana..Sekali lagi aku bagitau yang aku bukan menentang tapi meluahkan. Mungkin ada yang dah berjaya hasil usaha sendiri, itu aku ucapkan tahniah. Tapi bagi yang kaya atas dasar kroni dan kabel, malu ler korang dengan diri sendiri. Patutla ramai yang keluar bekerja di luar negara. Kerja keras bagi mencapai cita-cita dalam hidup...

Sekian dari aku...Chow!..Salam.

1 comment:

  1. AKU PUN RASA BEGITU JUGA DHE~~TAPI AHLI PARLIMEN TEMPAT AKU TURUN GAK PADANG..SAPA AHLI PARLIMEN TEMPAT MU??

    ReplyDelete