melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Friday, June 4, 2010

Cerita hangat bolasepak sebelum Piala Dunia 2010

Post kali ini aku akan sediakan beberapa cerita hangat bolasepak sebelum bermulanya Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan.

Macam-macam hal yang berlaku sebelum bermulanya Piala Dunia. Antara yang menarik perhatian adalah berita perpindahan pemain utama di Eropah seperti David Villa dan Fabregas. David Villa secara sahnya telah menjadi pemain Barcelona dengan bayaran 35 juta Euro. Hal ini telah meletakkan tanda tanya akan nasib nasib Thierry Henry dan Zlatan Ibrahimovic yang mana Henry dikhabarkan akan meneruskan permainannya di Amerika Utara (MLS) dan Ibrahimovic pula menjadi sasaran Manchester City. Di sini aku akan lengkapkan post kali ini dengan cerita hangat yang lain secara ringkasnya:

1. Perpindahan Fabregas ke Barcelona

Fabregas dilaporkan telah menyatakan hasratnya untuk ke Barcelona kepada Arsene Wenger. Barcelona telah membuat tawaran rasmi kepada Arsenal beberapa hari yang lalu namun ditolak mentah-mentah buat kali pertama. Yoann Gourcuff dari Bordeux dikatakan menjadi pilihan utama Wenger jika Fabregas berpindah ke Barcelona di mana dia telah menjadi penyumbang utama kepada gol-gol Chamakh sewaktu menjadi rakan sepasukan di Bordeux.

2. Benitez tarik diri dari Liverpool

Benitez secara rasminya telah menarik diri dari menjadi jurulatih Liverpool setelah mengemudi kelab itu selama 6 musim dan telah dibayar pampasan sebanyak 3 juta Pound oleh Liverpool. Dikhabarkan dia akan menyertai Inter Milan menggantikan Mourinho yang berpindah ke Real Madrid.

3. Mourinho dan Real Madrid

Mourinho secara rasminya telah menjadi jurulatih Real Madrid dan ini merupakan liga Eropah ke empat baginya sebagai Pengurus Pasukan setelah memenangi kejuaraan Liga Portugal, Liga Perdana Inggeris dan Serie A. Mourinho telah menyatakan perkara pertama yang harus dilakukan adalah mencari bek kanan dan kiri di mana Maicon dan Ashley Cole menjadi sasarannya.

4. Gerrard ke Real madrid?

Steven Gerrard dilaporkan menjadi pilihan utama Mourinho untuk mengemudi bahagian tengah Real madrid disamping bekas rakan sepasukan iaitu Xabi Alonso. Mourinho adalah peminat utama Gerrard yang mana dia pernah mengemukakan tawaran rasmi kepada Liverpool sewaktu menjadi jurulatih Chelsea tetapi telah ditolak.

5. Diego Maradonna akan berbogel jika Argentina menang Piala Dunia 2010

Lagenda dan jurulatih pasukan Argentina berjanji kepada media bahawa dia akan berbogel di sekitar Buenos Aires jika Argentina memenangi Piala Dunia 2o1o. Jika menang dia akan mengikuti jejak langkah Mario Zagallo dan Franz Beckenbaeur sebagai individu ketiga yang memenangi Piala Dunia sebagai kapten dan jurulatih.

6. Komen negatif terhadap bola rasmi Piala Dunia 2010 Adidas Jabulani

Terdapat banyak komen negatif yang diterima oleh pihak Adidas dan penganjur Piala Dunia 2010 terhadap bola rasmi "Jabulani" yang mana kestabilan dan berat bola tersebut telah menjadi isu utama. Jika bola Piala Dunia 2006 iaitu "Teamgeist" menjadi rungutan penjaga gol seperti Lehman kerana susah untuk dikawal, Jabulani telah menjadi rungutan pemain utama dunia seperti Casillas, Buffon, Julio Caesar dan juga Pirlo kerana beratnya yang sangat ringan seperti bola tampar. Namun begitu jurucakap Adidas, Thomas Van Schaik mengatakan bahawa bola ini telah digunakan sebelum bermulanya Piala Dunia dan telah diuji oleh pakar. Namun begitu, kebanyakkan liga utama Eropah menggunakan bola tajaan Nike iaitu Total 90. Untuk rekod bola Teamgeist telah terjual sebanyak 9 juta unit.





No comments:

Post a Comment