melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Friday, March 5, 2010

Bolasepak part 3 : kita perlu melangkah ke hadapan..

Seperti yang dijanjikan aku akan bercerita a.k.a merapu pasal bolasepak kebangsaan kite plak.bukan tujuan untuk mengkritik semata2 tapi aku nak mengutarakan ape yang patut dilakukan oleh orang2 atasan serta pemain2 bolasepak negara demi menaikkan maruah bolasepak kita.

bagi sape2 yang ikut perkembangan blog ni mungkin dah naik bosan nak mam ngan isu2 yang aku utarakan ni.korang janganla bosan pasalnya isu ni sebenarnya agak menarik untuk dibincangkan.hal berkaitan bolasepak ni agak penting juga pada negara kita kerana kita skang dah masuk era professional atau dengan kata lain bolasepak ni adalah satu pekerjaan dan mungkin pada masa depan boleh dijadikan perniagaan seperti mana yang dilakukan oleh negara2 eropah.lagipun kat universiti2 di malaysia ni pun dah ade fakulti sains sukan dan rekreasi..hehe.aku tau,mungkin pada masa sekarang ini agak tak realistik untuk menjadikan bolasepak ni satu perniagaan memandangkan kita ni masih jauh ketinggalan dibelakang negara2 kuasa bolasepak utama.tapi mengapa xdimulakan sekarang??..

aku agak kagum dengan langkah penjenamaan semula pasukan bolasepak kelantan yang dilakukan oleh tan sri annuar musa sehingga pada satu tahap aku terfikir mengapa hal yang sama tidak dilakukan oleh pasukan2 negeri lain?.bukan kagum terhadap negeri sendiri,tapi pada pendapat aku pihak lain haruslah membuka mata untuk sama2 membangunkan pasukan bolasepak masing2 kerana spillover effectnya boleh dirasai disetiap sudut.aku ambik contoh kelantan,dulu kita boleh lihat stadium kosong tanpa ade orang yang datang nak tengok sebab xde orang ambik tahu pasal pasukan bolasepak che siti wan kembang ni.tp semenjak akhir2 ni pengurusan bolasepak kelantan telah ambik langkah proaktif untuk mengembalikan saat2 kegemilangan pasukan ni seperti zaman hashim mustapha dulu.boleh dikatakan kelantan telah menjadi sperti real madrid malaysia dengan mengimport pemain2 berkelas bintang dan menjadi seperti pasukan galacticos real madrid.pemain2 seperti indraputra,daud su serta akmal rizal telah menjadi sebutan penyokong setia the red warriors.hasilnya??..sekarang ni dapat dilihat betapa pengaruh red warriors telah menular disetiap pelusuk negeri kelantan.nampak impaknya seperti sangat kecil,tapi hakikatnya ia tetap memberi kesan.aku tengok jersi2 pasukan kelantan sekarang sangatla mendapat sambutan sampai mengalahkan jersi2 pasukan EPL sedangkan dulu aku sendiri pun xtau macam mane rupanya jersi pasukan ni.ni dah membuka peluang kepada peniaga2 runcit serta pengedar jersi2 ini untuk mendapat hasil yang lumayan atas sambutan yang menggalakkan dari penyokong2 setia red warriors.selain itu,setiap kali perlawanan berlangsung, dapat dilihat betapa stadium sultan muhammad ke4 penuh dengan penyokong yang sedia memberi sokongan.ini menyebabkan gerai2 disekitar termasuklah penjual minuman dan makanan ringan mendapat untung yang berlipat kali ganda setiap kali adanya perlawanan.orang mesti cakap "alah biasa tuh"..hakikatnya,ini bukan satu hal yang biasa.bolasepak jika diberi perhatian yang serius akan memberi pulangan yang lumayan.

disamping itu,aku juga dapat melihat kedai2 makan yang berunsurkan bolasepak di kelantan seperti soccer cafe di kota bharu serta penubuhan bangunan kafa di kubang kerian.impak pada negeri lain juga dapat diasakan secara tak langsung.ok,bayangkan jika perlawanan melibatkan pasukan kelantan berlangsung dinegeri korang yang lain,bukankah ini akan menjadi salah satu dari penyumbang ekonomi negeri korang juga? setiap kali perlawanan mesti dorang hantar sampai 2,3 buah bas termasuklah warga kelantan yang memang dah siap tunggu kat sana.pelancongan domestik dah digalakkan bukan?.ok,aku nak hal ni jelas,aku bukannya menulis untuk memuji pasukan red warriors ni,tapi maksud aku kat sini cuba korang bayangkan kalau tiap pasukan lakukan benda yang sama.susun balik pengurusan on and off field agar jadi lebih teratur.bolasepak ni sukan yang orang paling minat nak tengok,kalu ikut statistik sukan yang paling banyak dapat penajaan adalah bolasepak.reason dia sebab ramai umat manusia akan masuk ke stadium untuk tengok bolasepak.aku tengok sekarang pun kat tiap dada jersi pasukan dah makin banyak penaja selain dari penaja tetap iaitu telekom malaysia.

tadi aku gak ade menyatakan bahawa bolasepak ni boleh jadi satu pekerjaan,malangnya kat malaysia ni ramai orang yang takut nak terlibat sepenuh masa dengan bolasepak.tambahan plak bila dorang tengok ape yang jadi ngan pasukan sarawak dan perak yang terlibat ngan masalah kewangan.bagi aku yang bermasalah adalah pengurusan.indraputra bleh dapat gaji berbelas ribu time main ngan kelantan.dan aku xrasa player2 selangr dapat gaji ratus2 ringgit je..betul?.aku nampak satu lagi halangan kat sini adalah melibatkan orang2 politik ni.bagi aku sukan macam bolasepak ni jangan dicampur aduk dengan politik.aku lebih prefer kalau ahli perniagaan yang menguruskan hal2 bolasepak sambil dibantu oleh individu yang terlibat dengan bolasepak itu sendiri.untuk peringkat yang lebih maju lagi,aku nak tengok yang pasukan2 bolasepak kita jadi satu entiti perniagaan.bila berniaga,orang akan lebih serius sebab nak keuntungan,kalau setiap pasukan bolasepak ni dijadikan "holdings" aku bet setiap hal melibatkan pasukan akan diambil serius.aku tak mengharap untuk pasukan kita jadi macam pasukan2 EPL,tp kenapa kita xambik langkah yang sama sebab dulu pun mereka2 ni bermula dengan semi pro juga.dan lagi satu,tolong ler bukak balik kuota untuk pemain import disertakan dengan kuota untuk pemain muda seperti yang ade sekarang untuk meningkatkan tahap persaingan.xde lagi liga2 kompetitif yang aku tengok xambik pemain import.setakat yang aku tau ler.EPL kalau xsilap aku untuk ambik pemain import dorang akan pastikan mereka kena datang dari negara yang menduduki ranking 70 dan ke atas bagi memastikan liga mereka kompetitif. sebab 2 ade sorang player dari kenya namanya mcdonald ni xdapat permit kerja..sampai macam 2 skali.dorang betul2 serius sebab nak pastikan liga dorang kompetitif dan menarik minat orang umtuk tonton week in week out.no wonder la revenue dapat billion pound.

dah sampai masanya kita bergerak ke hadapan sedikit.bukan makin kebelakang.aku nak tengok sejauh mana hasilnya pasukan harimau muda yang beraksi kat slovakia 2.kita kena pikir kenapa kita xleh ambik konsep liga2 luar negara sedangkan liga kita pun ade peminat2 sendiri.kalau negeri lain xmampu,ape kata kita mulakan dengan gergasi2 bolasepak di malaysia macam selangor,kedah dan perlis pastu negeri2 macam kuala lumpur dan johor boleh r follow up.untuk satu masa,pisahkan kerajaan dari bolasepak,dah masanya kita bergerak dengan kaki sendiri sambil dipantau oleh badan yang berwajib seperti FAM selaku pembuat dasar dan bukan pembuat kacau. aku alu2kan sebarang pendapat memandangkan pendapat aku ni takdela sempurna.aku yakin korang mesti ade idea sedikit sebanyak pasal bolasepak kita.so,luahkan dalam blog aku ni tapi pastikan korang bukan sekadar mengkritik dan lepas tangan..ok lah,aku rasa sampai di sini saje..mungkin topik berkaitan bolasepak akan di post kan pada hari yang lain plak..nti korang jemu plak membaca benda yang sama..heh..chow..salam!

No comments:

Post a Comment