melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Saturday, March 20, 2010

Pintu ke neraka?

Pernah tak korang dengar tempat bernama Darwaz dekat Turkmenistan?. Untuk pengetahuan korang tempat ini terkenal dengan tarikan yang digelar "Door to hell". Pintu ke neraka?, yang sebenarnya tempat ni bukannya pintu untuk masuk neraka sebab kalau betul dah lama orang kambus je pintu ni supaya tiada lagi orang dapat masuk neraka,betul tak?.

Ceritanya macam ni, pada tahun 1971 ahli-ahli geologist telah pergi ke wilayah Darwaz yang kaya dengan gas asli bertujuan untuk mencarigali gas. Secara tidak sengaja diorang telah jumpa gua bawah tanah yang penuh dengan gas asli. Selepas itu diorang pun "set up" alat-alat menggerudi atau "drilling rig" untuk menggali gas tersebut. Malangnya, "drilling rig" telah tertimbus jauh ke dalam disebabkan oleh lubang yang terlampau luas.

Oleh kerana dalam lubang terbabit ada banyak gas methana yang boleh membahayakan alam sekitar, para geologist yang terlibat telah membuat keputusan untuk menyalakan api di dalam lubang itu daripada memerangkap gas tersebut yang boleh mengakibatkan methana terlepas ke atmosfera. Sehingga ke hari ini, api di dalam lubang itu masih menyala selepas 39 tahun.












Aku rasa sampai di sini sahaja entry kali ini, tapi apa yang pasti aku akan tulis dan tunjukkan pada korang tentang pelbagai lagi keajaiban di muka bumi kita . Aku yakin ramai di antara tak penah lihat sebelum ini..chow!..salam.

*terima kasih kepada cik Zahida atas idea anda



1 comment: