melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Saturday, March 13, 2010

Cenote Angelita : Suatu keajaiban tuhan!

Suatu hari **kawan aku pernah tunjuk pasal sungai dalam laut. Aku memang terkejut dan kagum sebab selama ini aku tak sangka ada sungai di dasar laut. Apa yang buatkan aku kagum macam mana sungai (air tawar) boleh terpisah dalam satu ruang yang sama dengan air laut (air masin) sedangkan kedua-dua jenis air ini mempunyai molekul dan struktur yang berbeza.

Lepas aku tengok video tersebut, aku terus search dalam internet. Baru aku tahu yang di dalam Al-Quran ada dinyatakan pasal sungai dalam laut ni. Ini petikan ayat Al-Quran tersebut :

* “Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu. ”

(Surah Al-Fushshilat : Ayat 53)

* “Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”

(Surah Al -Furqan :Ayat 53)

Mengikut sumber yang aku perolehi, ada sesetengah saintis ingin menafikan petikan ayat Al-Quran ini dengan menggunakan teori saintifik tetapi tidak berjaya. Ada juga blog yang aku baca cakap yang sungai tersebut adalah muara sungai. Sungai ini ditemui oleh seorang penyelam berbangsa Perancis iaitu Jacques Yves Costeau untuk saluran "Discovery". Setelah dia selesai menjalankan pengambaran sungai tersebut, dia telah berjumpa dengan seorang Professor Muslim sebab dia sangatlah pelik dengan apa yang dia temui. Professor tersebut lalu menterjemahkan kepadanya beberapa ayat Al-Quran antaranya Surah Ar-Rahman dan Al-Furqan. Kawan aku kata si Jacques ni dah memeluk agama Islam. Tapi itu aku tak pasti. Maklumat lanjut mengenai sungai tersebut korang boleh la cari sendiri dalam Google atau Yahoo!.

*Kalau ada kesilapan pasal petikan ayat Al-Quran tersebut haraplah dapat diperbetulkan sebab ayat ini di ambil dari sumber internet. Takut ada kesilapan yang dapat merosakkan akidah.

Di sini aku sertakan beberapa keping gambar yang di ambil oleh Encik Jacques :


Korang boleh lihat siap ada daun-daun lagi


Gua dalam laut yang sama



Salah satu pemandangan sungai yang cukup jelas


Dapat dibezakan antara air sungai dan air laut

Kalau korang nak tengok video dia aku sertakan link dekat sini :

2 comments:

  1. wah...kagum r pasl post nie...xtau lak wujud bnda2 camnie..dpt info baru la sy ari nie..thanx dehe...slmt menulis ag..post yg best2 n b'info ag ye=)

    ReplyDelete