melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Wednesday, March 10, 2010

Dunia tanpa sempadan

Selamat datang pada semua pembaca yang melawat blog aku. Aku harap semakin ramai pengunjung masuk ke blog aku untuk berkongsi idea dan info mengenai ape yang berlaku disekeliling kita.

Untuk entry seterusnya ni, aku nak kongsi rasa takjub aku terhadap perkembangan dunia tanpa sempadan kita ni. Lepas aku ade blog sendiri, barula aku sedar betapa sekarang teknologi internet ni dah jadi sebahagian dari kehidupan kita. Aku sendiri tak penah terfikir untuk memiliki blog sendiri. Setakat Facebook or Friendster je sebelum ni. Selain itu sekarang ni wujudnya pulak aplikasi "Twitter" yang mane benda tu ibarat online punya diari. Ape saja yang korang wat even masuk kuar tandas pun boleh diupdate melalui Twitter. Tapi aku memang tak penah ade keinginan untuk buat Twitter ni sebab bagi aku ape faedahnya nak suruh orang tau ape aku buat..hehe.

Satu je kekecewaan aku iaitu; bila la agaknya orang Malaysia khususnya melayu nak bangunkan aplikasi baru menggunakan internet. Kebanyakkan dari aplikasi-aplikasi ni dicipta oleh mat salleh and co. Contohnya Mark Zuckerberg buat Facebook, Jack Dorsey buat Twitter pastu Sergey Brin dengan Larry Page buat Google. Dulu aku penah tengok enjin carian (web search) Cari.com buatan Malaysia tapi sekarang ape jadi aku pun tak tau ler. Orang Jepun dengan Korea pulak femes dengan online games macam Ragnarok dan Final Fantasy.



Jack Dorsey (kiri) adalah pengasas Twitter



Sergey Brin dan Larry Page


Facebook dan Mark Zuckerberg


Pengasas thehairmerapu.blogspot.com..hehe


Mungkin satu hari nanti akan ade software engineer atau sesiapa saje (gambar yang last) dari negara kita yang dapat membangunkan satu aplikasi untuk diguna pakai oleh seluruh umat manusia. Bagi aku, rakyat Malaysia sekarang dah tak buta IT macam dulu sebab aku tengok makin ramai orang berjinak-jinak dengan internet seperti mewujudkan blog,join laman sosial dan menjual beli secara online. Sekian dari aku..chow!..salam.

No comments:

Post a Comment