melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Wednesday, March 17, 2010

Fun Theory : "fun is the easiest way to change people’s behaviour for the better"


Aku rasa dah lama aku tinggalkan blog ni (lama ke?) sebab aku nak fokuskan pada kerja sekolah aku yang semakin membiak dan kalau tidak diatasi akan menyusahkan aku. Oleh kerana kerja-kerja tersebut sudah selesai, aku ambik kesempatan ni untuk tulis entry terbaru. Untuk entry kali ini aku nak cerita sedikit pasal projek yang dilaksanakan oleh syarikat automotif eropah iaitu VW motors. Syarikat ni bukannya terlibat dalam projek membina lebuhraya atau perumahan, tetapi mereka sedang giat mempromosikan gaya hidup sihat di sekitar eropah.

Diorang panggil projek ni sebagai "Fun Theory" yang mana tujuannya untuk ubah gaya hidup penduduk eropah ke arah yang lebih baik. Walaupun nampak remeh temeh tetapi bagi aku besar impaknya terhadap diri mereka dan alam sekeliling. Antara projek yang terlibat adalah bagaimana untuk menggalakkan penggunaan tangga berbanding elevator, menggalakkan pembuangan sampah,menggalakkan pembuangan botol dan puntung rokok serta pelbagai lagi. Untuk informasi lanjut korang boleh klik link di sebelah http://www.thefuntheory.com/fun-theory-award



Tangga "piano" yang boleh menghasilkan muzik


Antara projek-projek yang terlibat


Sekali lagi aku rasa kagum dengan diorang terutamanya pelajar-pelajar universiti yang terlibat dengan penghasilan idea tersebut. Selain itu aku juga respek abis dengan syarikat VW yang menyokong idea sebegini. Aku berharap pelajar-pelajar kat negara pun akan berusaha menjayakan program yang sama di masa depan..sekian sahaja dari aku..chow!..salam.

Memandangkan internet sekali lagi buat hal, aku boleh bagi beberapa link video "Fun theory" saja untuk korang :



No comments:

Post a Comment