melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Monday, March 8, 2010

Bolasepak merapu : Cerita 1

Memang aku xdapat nak nafikan minat aku terhadap bolasepak yang sangat mendalam. Oleh sebab tu entry aku kali ni sekali lagi melibatkan bolasepak. Dalam entry "Bolasepak merapu" aku akan cari sesuatu isu yang agak pelik terjadi dalam bolasepak. Kadang2 humor dan kadang2 jarang berlaku dalam bolasepak. Untuk cerita menarik pada minggu ni adalah:

Zidane lawan Materazzi (sekali lagi??)

Cerita Zidane ngan Materazzi ni bermula waktu Piala Dunia tahun 2006. Masa tu tengah berlangsungnya perlawanan akhir Piala Dunia. Sape yang tengok siaran langsung masa tu mesti ingat kes Zidane hantuk kepala dia kat Materazzi. Lepas perlawanan tu Zidane kata dia sangatlah marah bila Materazzi kutuk mak dia. Tanpa berfikir panjang dia terus ler "headbutt" kawan tu sampai terjatuh. Pas insiden tu Zidane dilayangkan kad merah. Keadaan semakin buruk apabila Perancis kalah pada Italy pas penentuan sepakan penalti.

Lebih kurang 4tahun pas kejadian tu, Zidane skali lagi membangkitkan isu ni bila dia cakap yang dia sanggup mati dari meminta maaf pada Materazzi. Dia juga mengatakan yang kalau orang macam Kaka yang wat perkara yang sama, dia boleh lagi mintak maaf, tapi sebab yang wat tu Materazzi (Zidane sangat benci Materazzi sebab dia ni asyik provoke Zidane ngan mak dia). Yang tambah panas adalah bila Materazzi plak balas balik dalam web dia dengan berterima kasih kat Zidane sebab memberi kemenangan pada Italy dalam final.

Gambar dari laman web rasmi Marco Materazzi menunjukkan Zidane melintasi Piala Jules Rimet

Gambar sequel Zidane menanduk dada Materazzi selepas dihina oleh Matarazzi

Untuk pengetahuan korang semua, Materazzi ni memang perangainya suka memprovokasi orang lain. Baru2 ni waktu A.C Milan lawan Inter di San Siro, Materazzi dilihat memakai topeng Perdana menteri Italy iaitu Silvio Berlusconi (Presiden A.C Milan) sambil meraikan kemenangan pasukan Inter Milan di hadapan puluhan ribu penonton termasuk Berlusconi sendiri. Mamat ni memang teruk betul..hehe



Gambar Materazzi (kanan) memakai topeng Silvio Berlusconi sambil meraikan kemenangan bersama rakan sepasukan, Maicon.


Gambar Perdana menteri Itali merangkap Presiden A.C. Milan, Silvio Berlusconi.

1 comment: