melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Saturday, March 13, 2010

The world : made in China

"The people, and the people alone, are the motive force in the making of world history"..Mao Zedong.



Ya!, mereka sekarang sudah menjadi bukan setakat penggerak kepada sejarah dunia, tapi semua hal berkaitan dunia ni mesti berkaitan dengan mereka. Entry kali ini cukup ringkas berkaitan dengan dunia kita sekarang yang semakin dipengaruhi oleh China.



Fakta China !

1. Sukan
Diorang adalah ju
ara sukan Olimpik 2008 dari segi kutipan pingat emas, dominasi sukan badminton,ping-pong,wushyu,terjun kolam dan sebagainya.

2. Ekonomi
Mereka ni adalah kuasa ekonomi ketiga terbesar selepas U.S dan Jepun kalau dikira dari segi "exchange rate" (USD 4.91 trillion nominal GDP). Tapi kalau dikira dari segi kuasa beli (purchasing power parity),mereka ni adalah ekonomi yang kedua di dunia selepas U.S (USD8.8 trillion nominal GDP). Kalau korang nak tau China ni juga banyak selamatkan U.S dengan membeli bon terbitan diorang bagi menambah suntikan kewangan kepada U.S. Selain itu, dorang ni juga adalah negara perdagangan terbesar di dunia dengan menjadi pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar di dunia. GDP dorang adalah yang terpantas iaitu purata 10% setiap tahun.Akhir sekali, China dijangka mengambil alih kedudukan U.S sebagai negara pembuatan terbesar.

3. Penduduk
Mempunyai populasi teramai di dunia dengan anggaran 1.3 billion manusia.

4. Pertahanan
Kalau dikira dari segi perbelanjaan peratusan dari GDP, China nombor 25

5. Mempunyai pengguna internet teramai iaitu 298 juta orang.

6. Paling ramai pengguna telefon bimbit iaitu 643 juta orang.

Ini adalah sedikit sebanyak pasal China. Banyak lagi fakta menarik dan merapu pasal negara dorang. Sekarang pun kita tengok dah banyak sangat barang "made in China" kat seluruh dunia. Pernah jadi satu isu kat pasaraya Wal Mart di U.S yang penuh dengan lambakan barangan elektrik buatan China sampai harganya sama dengan sepasang baju dalam wanita. Ini baru cakap pasal negara China dan penduduknya, tak masuk lagi penduduk cina di luar negara. Sekian dari aku..chow!..salam.



No comments:

Post a Comment