melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Monday, March 8, 2010

Selamat menyambut hari wanita sedunia!


Aku rasa masih xterlambat untuk aku mengucapkan selamat hari wanita kepada semua wanita di dunia ni xkira moyang,nenek,mak,kakak,adik mahupun adik ipar atau adik tiri. Dan aku tujukan khas juga kepada mak aku serta adik2 aku dan semua wanita dalam family ku. Aku xtau macam mane nak menyambut hari wanita sedunia ni dan aku xpasti kenapa tarikh tertentu dipilih untuk menyambut hari wanita. Ape2hal pun, kita layankan jela.

Ape yang ingin aku fokuskan pada entry kali ini adalah tentang isu wanita di Malaysia .Memang ade banyak isu berkaitan wanita di Malaysia ni terutamanya dari segi hak sama rata dengan kaum lelaki. Aku bukan nak menyentuh sensitiviti kaum wanita,tapi kebelakangan ni aku tengok menteri2 wanita bersama ngan NGO2 berkaitan seringkali membawa isu mengenai hak wanita. Mereka kata wanita sepatutnya diberikan layanan yang sama dengan kaum lelaki. Cuba korang fikir sejenak, bila masanya kat Malaysia hak wanita dinafikan?. Dalam pelbagai bidang kat Malaysia, wanita dah banyak bagi sumbangan macam bekerja, berlakon, menyanyi dan bersukan. Malah ade juga yang wat keje lelaki macam memandu bas atau teksi!. Aku xpenah rasa pun wanita ni lemah sebab kadang2 mereka lagi kuat dari segi mental dan fizikal dari lelaki. Ade wanita yang melakukan lebih dari satu kerja demi menyara anak yang bukannya sorang, tapi 7 orang. Aku terharu dan amat kagum dengan kekuatan wanita kita. Jadi aku xnampak signifikannya menteri dan NGO ni nak memperjuangkan hak wanita kat Malaysia (lainlah kalau wanita yang di dera atau di aniaya). Better dorang sume pegi negara2 arab sebab kat sana wanita nak drive kete pun government xbagi. Lagi satu aku tengok mereka ni bukan berjuang untuk menguatkan wanita, tapi makin nak tunjuk macam wanita ni lemah sangat.



wanita juga boleh berjaya dengan hasil titik peluh sendiri


Di sini aku ade 2 isu yang ingin aku panjangkan sebab aku rasa geram tengok perjuangan menteri dan NGO tersebut. Isu2 yang terlibat adalah mengenai Kartika, Norhanim dan seorang menteri wanita (uhuk!,sensitif)..Untuk pengetahuan korang isu kartika ni menjadi hangat selepas dia ditangkap meminum arak di sebuah kelab di Pahang. Dia didapati bersalah mengikut enakmen undang2 syariah negeri Pahang yang mana dia boleh dijatuhkan hukuman sebat jika didapati bersalah. Si pesalah, iaitu Kartika telah mengakui kesalahannya dan redha dia perlu disebat dan bertekad untuk melaksanakan hukuman sebat tersebut. Namun malangnya, adela pulak beberapa wanita yang (kononnya memperjuangkan hak wanita) telah menghalang hukuman sebat ni dijalankan ke atas Kartika sambil dibantu oleh beberapa orang lelaki. Ape yang aku pelik, tuan punya badan dah setuju tapi nape mereka ni xstuju?..takut kena sebat juga ke?? Mereka ni juga mengatakan yang hukuman tersebut tidak adil bagi wanita. Kat sini ler point yang wat aku benci sangat ngan pejuang2 wanita ni, dulu kata wanita mesti dilayan sama adil, tapi nape bila laki kena sebat wanita xleh?. Aku kagum ngan Kartika bukan sebab dia minum arak depan khalayak umum, tapi sebab dia berani ngaku salah dia dan ikut undang2 syariah Malaysia. Yang penentang ni plak bukan stakat menentang niat Kartika, tapi menafikan undang2 syariah yang berlandaskan hukum Islam. Berilah ruang pada Kartika untuk wat keputusan sendiri,kesian gak dia sampai bercerai berai dek kerana isu yang dipanjang2kan ni

Kenapa tidak ikut saje kemahuan Kartika?

Isu kedua juga melibatkan pejuang wanita yang sama bersama konco-konconya. Korang mesti segar dengan kes penderaan seorang kanak-kanak oleh teman lelaki ibunya sehingga membawa kepada kematian kanak-kanak tersebut iaitu adik Syafiah Humairah. Aku sungguh terkilan ngan 2 perkara kat sini, pertamanya sikap lelaki durjana tersebut yang sanggup membunuh budak yang tak bersalah dan yang kedua mak pada si kecil tersebut iaitu Norhanim. Bagi aku mak dia ni dah boleh dikira bersubahat ngan teman lelaki dia sebab dia boleh je bawak lari anak dia awal2 lagi sebelum didera lebih teruk. Lagipun teman lelaki dia tu pemandu teksi, so bila2 masa je dia boleh selamatkan anak dia time si jantan ni xde kat rumah. Selain dari tu, mengikut laporan Buletin Utama, jiran2 sebelah asyik dengar tangisan si kecil tu dan pernah melihat mak si kecil tu sendiri memukul anaknya. Ini menunjukkan yang kes dera si kecil yang malang ni dah lama berlaku bukan?. Aku sangat terkilan bila pejuang wanita yang dinyatakan tadi nak bela si mak ni ngan memberi perlindungan kepada dia. Bagi aku, what for??..bukankah xadil bagi anaknya yang sudah meninggal tadi?.Dahla si mak ni tinggal sebumbung tanpa berkahwin ngan teman lelaki dia untuk bertahun lamanya. Nape xdihukum saja?.Dia juga bertanggujawab terhadap kematian anak dia. Jadi hukuman sewajarnya hendaklah dilaksanakan. (Al-Fatihah untuk arwah adik Syafiah Humairah dan semoga rohnya ditempatkan di Syurga yang aman dan damai)



Kesimpulan dari isu2 di atas adalah; perbetulkanlah perjuangan anda terhadap isu2 wanita kerana ape yang anda perjuangkan adalah untuk kepentingan anda sendiri. Orang dapat menilai ape yang anda wat. Wanita di Malaysia bukannya lemah, tapi wanita kat Malaysia ni adalah antara tunjang kekuatan negara kita. Jangan yang salah dianggap betul dan yang betul dipandang sebelah mata. Jika ade tersalah kata dari aku,aku mintak maaf sangat2. Tapi trus terang aku katakan, janganlah nak diperjuangkan isu yang remeh temeh sebab nak ambik ati orang len. Akhir kata, Selamat menyambut hari wanita aku ucapkan sekali lagi..chow!..salam.

2 comments: