melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Saturday, March 13, 2010

Mahathir + Abdullah + Najib = Wawasan 2020

Topik yang ingin aku bincang pada kali ini adalah berkaitan dengan wawasan 2020 yang akan dicapai dalam masa 10 tahun lagi. Aku bukannya hendak mengulas mengenai Wawasan 2020,tapi aku nak cerita apa kaitan antara 3 perdana menteri di atas dengan wawasan 2020.

Aku perasan yang rupanya ada maksud disebalik setiap polisi perdana menteri kita. Hal ini aku sedari masa pensyarah aku tengah membebel pasal polisi-polisi di Malaysia. Secara ringkasnya wawasan 2020 ini akan tercapai bila :
  1. kukuhnya ekonomi
  2. majunya teknologi
  3. kuatnya rohani atau spiritual;
  4. dan bersatunya setiap kaum.
Cuba korang ingat balik polisi-polisi perdana menteri kita bermula dari Mahathir sampai ke Najib. Apa yang dorang tekankan? Di sini aku nak buat analisa sendiri tentang peranan setiap perdana menteri terhadap kesinambungan wawasan 2020. Aku tengok macam benda ni sudah dirancang atau ianya sekadar kebetulan?

1. Mahathir Mohammad :
Tugas Mahathir adalah penumpuan terhadap aspek teknologi dan maklumat serta pembangunan. Mahathir popular dengan projek "Multimedia Super Corridor" (MSC), melancarkan Proton, memperkenalkan cip terkecil di dunia, dan pelbagai projek infrastruktur kelas pertama seperti Putrajaya, Cyberjaya, KLCC, KLIA dan Sepang Circuit. Ini adalah peringkat pertama wawasan 2020 iaitu kukuhkan tapak asas bagi mencapai status negara maju seperti infrastruktur,teknologi dan mentaliti. Sebab itulah kalau korang perasan Mahathir nak juga siapkan projek-projek dia walaupun negara ada masalah ekonomi.

2. Abdullah Badawi
Setelah Mahathir menyediakan tapak yang kukuh, Mahathir telah melantik Abdullah yang mempunyai latar belakang agama untuk menyambung legasi beliau. Ini semua bertujuan untuk mencapai objektif seterusnya iaitu rohani yang kuat. Kalau korang perasan, sebab itulah Abdullah melancarkan Islam Hadhari dan kempen menghapuskan rasuah. Beliau juga menambah sedikit lagi projek koridor seperti Wilayah Iskandar dan ECER agar tidak hanya tertumpu disekitar lembah Klang. Tapi fokus utama beliau adalah pada kerohanian dan spiritual.
Sekarang barula kita tahu kenapa wujudnya Islam Hadhari tersebut.

3. Najib Tun Razak
Oleh kerana Abdullah dilihat sebagi satu kegagalan, maka Najib telah diberi tanggungjawab sebagai perdana menteri. Tugas Najib adalah untuk mencapai matlamat yang terakhir iaitu menyatu padukan rakyat sebagai satu bangsa Malaysia. Oleh kerana ini adalah tugas yang paling sukar untuk dicapai secara praktikalnya, maka tempoh yang diberi untuk menjayakannya adalah agak lama. Ini adalah faktor kepada kewujudan konsep 1Malaysia. Konsep 1Malaysia ini pula bukan sekadar tertumpu pada penyatuan kaum, tetapi juga penyatuan ekonomi. Sebab itulah Najib ingin menarik balik subsidi dan memperkenalkan cukai barangan dan servis supaya setiap rakyat Malaysia tidak kira bangsa sama-sama menyumbang ke arah pembangunan ekonomi.

Perkara di atas hanyalah pendapat aku saja, korang rasa tidak setuju dengan aku pun takde masalah punya. Sekian dari aku..chow!..salam.

3 comments:

  1. yg tuk 2nd pm tu salah eja la..'beliau' tu..btulkan ye..mm..topik menarik r..xsia2 bace sbb ade info d'citu..so..ramai2 bace blog nie ye=)

    ReplyDelete
  2. oh..bagus teguran anda..thanx cik jida..hehe..truskan sokongan anda!

    ReplyDelete
  3. hehe..u r welcome=)alwayz follow ur blog...i got many info from here...thanx yah!!!

    ReplyDelete