melihat | merenung | menilai

melihat | merenung | menilai

Friday, March 26, 2010

Sistem kita exam oriented?








Entry kali ini agak berat jika dilihat pada tajuknya. Tapi aku cuba untuk meringkaskannya seringkas yang boleh sebab aku tak nak kepala korang stress membaca tajuk ni. Aku sebenarnya dah lama menentang sistem pendidikan kita yang sememangnya memberi tumpuan kepada peperiksaan (exam oriented) berbanding dengan amali. Bagi aku kalau kita terus berpegang pada sistem ni nanti ramai pelajar kita jadi tidak berkualiti sebab asyik hafal teori dan belajar untuk lulus peperiksaan.
Masalahnya sistem kita ni dari kecik sampaila umur dah meningkat naik masih lagi bergantung pada peperiksaan. Aku ringkaskan sedikit sebanyak peperiksaan yang ada dalam Malaysia ni:

1. Peperiksaan akhir tahun + UPSR (darjah 1 - 6)
2. Peperiksaan akhir tahun + PMR (tingkatan 1 - 3)
3. Peperiksaan akhir tahun + SPM (tingkatan 4 - 5)
4. Ujian penilaian lesen memandu (16 tahun - ikut kemampuan)
5. Matrikulasi (umur 18)
6. Peperiksaan universiti (Diploma + ijazah)
7. Penilaian Tahap Kecekapan (bila korang dah kerja dengan Gov. masa nak mohon naik pangkat)

Cuba tengok berapa banyak exam kita kena ambik dan berapa banyak buku kita kena hafal selama kita hidup kat Malaysia ni. Membaca itu elok tapi membaca semata-mata untuk exam ni tak elok sebab menghalang kreativiti otak kita untuk berfikir. Cuba lebihkan kerja kursus dan amali supaya pelajar rasa enjoy dan diberi sedikit kebebasan belajar mengikut kemahuan diorang. Aku rasa exam ni elok untuk subjek mengira dengan sains hayat yang tak memerlukan banyak amali sangat. Dulu aku ingat betapa bestnya buat amali fizik dan komputer sebab masa tu la nak belajar buat benda baru tanpa merujuk teori. Sekarang ni aku tengok budak IT pun rujuk teori walaupun nak buat power point (patutla facebook orang putih yang buat).

Akhir sekali, aku rasa tak heranla bila ramai pelajar kita macam Amalina,Mardhiah dan Atiq boleh dapat sampai sedozen lebih A sebab dari kecik kita memang dididik macam tu. Persoalannya seperti yang pensyarah aku tanya, "di mana mereka pelajar-pelajar yang dapat banyak A ni?, adakah mereka memegang jawatan terpenting dalam firma konglomerat di Malaysia?adakah mereka antara pemimpin negara kita? dan adakah mereka antara yang merangka polisi di Malaysia?". Bukan tujuan untuk memperkecilkan mereka, tapi macam tagline thehairmerapu.com.."bijak itu berbeza dari bijaksana"



Sebenarnya banyak lagi yang aku nak tulis, tapi takut korang naik bosan pulak baca benda ilmiah tengahari ni..sape yang ada pendapat,nak bangkang atau nak tambah ape-ape sila tulis di ruangan komen kat bawah..sekian dari aku..chow!..salam.






2 comments:

  1. xleh nk panjang sgtla..mungkin ak akn sambung lg..briefing ler lbh kurg..

    ReplyDelete